Doktor teruja pesakit strok ini mampu MELOMPAT dan BERZUMBA

“Puan Ida Othman, maafkan saya..puan dah tak boleh berzumba lagi” 

Kata doktor itu seperti satu tamparan kuat kepada diriku. Aku suka berzumba, tapi lepas aku dapat serangan jantung sehingga aku dapat strok ni, aku terpaksa akur dengan saranan Doktor Imran.

Hari demi hari belalu, aku rasa pasrah sebab tak mampu nak buat sebarang senaman. Berat badan aku semakin meningkat dan aku hanya mampu melihat. “Eh takkan aku nak biarkan je badan aku macam ni” bisik hatiku. “Lagi bertambah berat badan nanti lagi teruk kesihatan aku nanti”

Sehingga satu hari ada salah seorang kenalan di Facebook kerap update postnya. “Ish makin slim Hanis ni, apa dia buat time-time PKP ni” Terus aku tanpa segan-segan PM tepi akaunnya


“Wahh Hanis, makin slim kau sekarang. produk apa kau guna? Story mory la sikit” Tegur Kak Ida pembuka bicara.

“Mana ada produk Kak Ida, saya follow Coach Shah kat Facebook. Banyak dia share. Saya pun ikut MEAL PLAN dia…..” jawab kak Hanis selamba.

Sejurus selepas Kak Ida habis membaca jawapan Kak Hanis, dapat pula gambar sebelum dan selepas ikut MEAL PLAN.

Aku tergamam. Ini yang aku mahukan. Ada someone yang boleh guide aku dapat turunkan berat badan TANPA PRODUK. Sebab dengan tahap kesihatan seperti yang aku alami sekarang, pilihan kurus dengan produk adalah cara yang patut aku elakkan.

Di sebabkan itu, aku terus hubungi team Coach Shah dan dapatkan MEAL PLAN dengan MAKANAN KEGEMARANN aku. Alangkah tak di sangka-sangka, sebenarnya tak susah pun nak turunkan berat badan. Sebab dalam tempoh sekejap je aku dah berjaya turunkan hampir 3 kilo.

Kemudian, di sebabkan semagat yang membara-bara untuk berzumba, aku cuba gigihkan juga. Walaupun instructor, Zin Emma cuba menghalang niat aku, tapi aku cuba juga. Ye la tak cuba tak tahu kan…

Pergerakan aku yang dulunya agak ketat kini dan semakin lancar. Aku mampur ikut 70% pergerakan zumba tersebut walaupun dulu pergerakan asas pun aku masih lagi tak boleh buat.

Alhamdulillah, MEAL PLAN yang coach bagi tu senaang sangat nak ikut, tambahan pula aku boleh makan kegemaran aku. Coach Shah pun sering membantu. Berkat konsisten yang aku terapkan, berat badan aku kini turun sebanyak 13kg dan saiz baju aku turun daripada 3XL ke bada bulan 8 tahun 2020, dan kini pinggang aku dah saiz 34. Ya Allah….bersyukur sangat.

Aku kerap juga berada dalam Facebook Live Coach Shah sebab di situlah datangnya semangat aku untuk teruskan perjuangan aku untuk jadi lebih sihat. Kesihatan adalah punca utama kenapa aku turunkan berat badan, kurus tu bonus. Tapi aku dapat kedua-duanya dan lebih lagi.

Kini aku dah mampu melompat lebih tinggi.

Aku tunjukkan gambar aku melompat kepada Doktor Imran, dia terkejut dan terus menelefon aku.

“Puan Ida, macam mana puan Ida boleh buat macam tu?” jelas suara Dr Imran yang sangat terkejut

“Doktor, saya ikut MEAL PLAN daripada Coach Shah laa” jawabku dengan selamba.


Terinspirasi dengan kisah Puan Ida Othman?


Hubungi kami melalui butang di bawah untuk dapatkan konsultasi